Maria Montessori je nekoč rekla: »Never give to the mind more than you give to the hand.«
Roka je podaljšek uma. Pri otrocih so dejanja roke dejansko vodena z razumom, ki ustvari povratno informacijo. Otroci v starosti, kot je trenutno Julija, imajo veliko potrebo po gibanju in raziskovanju.
Na svojo lastno pobudo želijo raziskati svojo okolico do potankosti, na nas odraslih pa je, da jim to v varnem okolju tudi omogočimo.
Da je Julija pravi »sensorial explorer«, sem ugotovila, ko so prišli na obisk in se je gospodična zelo hitro zapodila v naše montessori police, na katerih pa ni bilo pripravljenih dejavnosti, primernih njeni starosti oz. njeni trenutni fazi razvoja. Odločila sem se, da ji kar takoj nekaj pripravim.
Montessori pedagogi vemo, kako pomembno je opazovanje. Pri izbiri prvega montessori materiala za mojo prekrasno nečakinjo sem izhajala iz dejstva, da ima že zelo dobro razvit pincetni prijem, ki ga zelo rada uporablja.
Predvidevala sem, da bo pri dejavnosti uspešna, to pa ji bo dalo motivacijo za odkrivanje tudi bolj zahtevnih izzivov. Zanjo sem pripravila pladenj z mehkimi cofki in skrinjico z luknjico. Mikavna senzorna dejavnost, s pomočjo katere Julija uri sposobnost koncentracije, fine motorike in samodiscipline.
Vedela sem, da ji enostavno prelaganje cofkov iz ene skodelice v drugo ne bo dovolj zanimivo, zato je dejavnost z zaprto skrinjico z malo luknjico zanjo ravno pravšnji izziv. Otroci tovrstne dejavnosti ves čas ponavljajo. Pravzaprav naredijo toliko ponovitev, kolikor jih potrebujejo, da bodo sami zadovoljni. S pomočjo izpopolnjevanja svojih gibov tudi že tako majhni otroci zadovoljujejo svojo psihološko potrebo po razvijanju samostojnosti.
Ko pa jim dejavnost postane nezanimiva, jo je potrebno nadgraditi. Le tako se v otroku prebudi »čudenje«, to pa vodi h koncentraciji, ki otroku omogoča lahko in veselo učenje. Dejavnosti, ki povežejo um in telo, omogočajo otroku zadovoljevanje potrebe po gibanju in vaji.
Julija se je dejavnosti zelo razveselila in jo seveda neutrudno ponavljala, do odhoda domov in naslednji dan in dan za tem in … in seveda je teti pripravljena na to, da tudi v bodoče poskrbi za nasmešek na Julijinem obrazu, ko bo spet prišla na obisk.
Opazovanje tako malega otročka, ki je sposoben tako globoke koncentracije je zares neprecenljivo.
»The first essential for the child’s development is concentration. The child who concentrates
is immensely happy.« M. Momntessori
____
Prispevek je pripravila Montessori pedagoginja Saša Jalen.